Auteur | Dijk, B. van |
ISBN | 9789047000525 |
Uitgeverij | Business-Contact |
Eind jaren negentig is VNU nog een traditionele Nederlandse uitgeverij met tijdschriften als Margriet en Libelle en regionale dagbladen als De Gelderlander. Binnen enkele jaren vindt een volledige metamorfose plaats. In 2005 is VNU een internationaal informatieconcern met een hoofdkantoor in New York en tienduizenden werknemers. De belangrijkste bedrijfsactiviteit is marketinginformatie verzamelen, verwerken en verkopen. De overname van het Amerikaanse IMS Health moet de transformatie voltooien. Maar opstandige aandeelhouders steken hier een stokje voor. De hevige confrontatie tussen bestuur en aandeelhouders en de uiteindelijk onvermijdelijke overname van VNU zelf is uniek in de Nederlandse verhoudingen en een schoolvoorbeeld van het dilemma waarmee bedrijven wereldwijd te maken hebben. Wie is de baas in het bedrijf en wie neemt de strategische beslissingen, het management of de eigenaars? Het verhaal van VNU is het verhaal over de grootste overname uit de Nederlandse